Blar i UiS Brage på forfatter "Bakken, Arild Michel"
-
Adaptvurder: Study Protocol for an Upcoming Adaptive Reading Test
Bakken, Arild Michel; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Walgermo, Bente Rigmor; Solheim, Oddny Judith; Foldnes, Njål; Uppstad, Per Henning (Peer reviewed; Journal article, 2023)Effective reading instruction requires precise assessment of the learner’s current skill level. For young learners, however, assessment often comes at a great cost: Tests take a long time and students are presented with ... -
Dialogbasert tekstrespons på steg 9
Farestveit, Åslaug (Master thesis, 2022)I denne masteroppgåva har eg forska på korleis elevar i ungdomsskulen oppfattar, opplever og nyttiggjer seg tilbakemeldingar når elevane vert invitert inn i ein dialog under prosess-skriving. Denne avhandlinga har difor ... -
«Du tenker jo mer når det er vanskelig». En studie av hvordan elever på slutten av mellomtrinnet interagerer med en utfordrende tekst og hverandre gjennom en elevstyrt litterær samtale.
Nesheim, Kjersti (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05)Sammendrag Formålet med denne studien er å undersøke hvordan elever på slutten av mellomtrinnet interagerer med en utfordrende tekst og hverandre gjennom en elevstyrt litterær samtale. Studien baserer seg på en kvalitativ ... -
På sporet av faglighet i begynneropplæringen: tekstsamtaler i norskfaget
Berge, Ingeborg Margrete; Bakken, Arild Michel; Skaftun, Atle (Peer reviewed; Journal article, 2023-05)Denne artikkelen undersøker hvordan læreren legger til rette for elevenes deltakelse i tekstsamtaler på 2. trinn og hvilken faglig praksis som er representert i disse samtalene. I analysene tar vi utgangspunkt i Mortimer ... -
Å lese med og mot teksten: En studie av kritisk tilnærming til skjønnlitteratur på 8. trinn
Berge, Kari (Master thesis, 2022)Denne studien tar utgangspunkt i kjerneelementene Tekst i kontekst og Kritisk tilnærming til tekst i læreplanen, og er en undersøkelse av hvordan elever leser en skjønnlitterær tekst kritisk. Hensikten med studien er å ...